Udruženje obrtnika Zadar
UOZ facebook stranica
English
 
Zahtjevi obrtnika prema budućoj lokalnoj vlasti
 
Udruženje obrtnika Zadar je 11. prosinca 2012. godine održalo konferenciju za medije na kojoj je javnost upoznata sa zahtjevima koje obrtnici postavljaju prema budućoj lokalnoj vlasti.  

Udruženje obrtnika Zadar, kao predstavnik gospodarskog sektora koji institucionalno predstavlja sve registrirane obrtnike u Zadru, na ovaj način želi uspostaviti bolju komunikaciju sa budućom lokalnom vlasti, koja donosi odluke koje u velikoj mjeri utječu na poslovanje i daljnji opstanak obrtnika.


Na konferenciji su iznijeti slijedeći zahtjevi:
1. Otkup poslovnih prostora
2. Poticaji za obrtništvo i zaštita tradicijskih obrta
3. Problemi kod izdavanja građevinskih dozvola
4. Problemi na otocima
5. Reklame u povijesnoj jezgri Grada Zadra
6. Davanja prema Gradu Zadru
7. Uključivanje u rad odbora pri Gradskom vijeću Grada Zadra


Obrtnici očekuju kako će sve da će se o prednje postavljenim zahtjevima očitovati svi kandidati za buduću lokalnu vlast u svojim predizbornim programima.


Otkup poslovnih prostora predstavlja dugogodišnji problem vezan za mogućnost otkupa obrtnika poslovnih prostora u vlasništvu jedinica lokalne samouprave u kojima godinama i generacijama obavljaju obrtničku djelatnost i u koji su uložili znatna financijska sredstva. Hrvatska obrtnička komora je pokrenula inicijativu za donošenjem Zakona o zakupu i kupoprodaju poslovnih prostora kojim je najprije bilo omogućena kupnja poslovnih prostora u vlasništvu RH, a 2011. je donijet novi zakon koji omogućava kupnju poslovnog prostora u vlasništvu jedinica lokalne i područne samouprave. Sukladno tom zakonu, jedinice lokalne samouprave bile su dužne najkasnije do 14.02.2012. godine donijeti svoje opće akte kojima pobliže uređuju kupoprodaju poslovnog prostora, pa je tako i Grad Zadar u siječnju 2012. godine donio Odluku o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora koja međutim nije zaživjela jer Grad nije objavio popis poslovnih prostora namijenjenih kupoprodaji.

Poticaji za obrtništvo i zaštita tradicijskih obrta - pri Udruženju obrt nika Zadarje nedavno formiran Odbor za zaštitu tradicijskih obrta koji ima za cilj pomoći očuvanju starih zanimanja. Tradicijski obrti pomažu očuvanju povijesnog i kulturnog aslijeđa i doprinose turističkom i svakom drugom identitetu nekog područja. Iz godinu u godinu gase se stari i dugogodišnji obrti koji ne mogu pratiti razvoj tehnologije. Brojni su gradovi u Europi i Hrvatskoj koji prepoznaje važnost očuvanja nekih tradicijskih zanimanja te financijski potpomažu njihovu održivost. Od budućih lokalnih vlasti očekuje se da pomognu očuvanju tradicijskih obrta kroz izravne financijske potpore, olakšice i druge pogodnosti.

Problemi kod izdavanja građevinskih dozvola , odnosno sporost u izdavanju istih su jedan od razloga slabljenja graditeljskog sektora na zadarskom području, uz probleme velike prisutnosti rada na crno i nenaplaćenih potraživanja- Tako je i ministar graditeljstva u rujnu 2012., na stručnom skupu graditeljstva u Zadru prozvao Zadar kao najsporiji u izdavanju akata prostornog uređenja i gradnje, te tom prilikom čak i zaprijetio, ukoliko se brzina izdavanja istih ne popravi, da će se predmeti rješavati u efikasnijim uredima (primjerice Varaždinu, Čakovcu i sl.). Bržim i efikasnijim radom službenika sigurno bi se doprinijelo poboljšanju stanja u graditeljstvu.

Problemi na otocima su mnogobrojni, a na press konferenciji je posebno istaknuto pitanje vodoopskrbe i cijene vode na otocima, te brodskih linija prema otocima. Obrtnicima koji imaju sjedište na otocima prednje navedeni problemi (cijena i nedostatak vode, te neredovite brodske linije) predstavljaju ograničavajući faktor u poslovanju koji ih sprječava da budu ravnopravni, a kamo li konkurentni s konkurentnim poduzetnicima na kopnu.

Reklame u povijesnoj jezgri Grada Zadra - Udruženje obrtnika Zadar već dugi niz godina, a na inicijativu obrtnika s područja stare gradske jezgre Poluotoka, organizira sastanke s predstavnicima gradske vlasti i Konzervatorskog odjela, u cilju pojednostavljenja i pojašnjenja uvjeta i načina dobivanja rješenja za postavljanje reklama i reklamnih natpisa na navedenom području. Naime, postupak dobivanja rješenja za postavljanje reklame sastoji se od 2 faze: pribavljanje suglasnosti Konzervatorskog odjela, koji se vodi smjernicama izdanim 27.12.2010.g., te podnošenja zahtjeva Gradu Zadru za izdavanjem rješenja temeljem Odluke o reklamiranju na području Grada Zadra.
Kako trenutno postavljene reklame na Poluotoku većim dijelom ne udovoljavaju smjernicama konzervatora, svjedoci smo velikog broja uklonjenih reklama što negativno utječe na poslovanje obrtnika, te ujedno narušava izgled gradske jezgre obzirom da su neke od reklama i ukrašavale neuređene fasade. Također, predmetne smjernice nisu dovoljne jasne niti prilikom postavljanja novih reklama, jer prvenstveno propisuje kakve reklame ne smiju biti, dok izostaju afirmativne odredbe o samom izgledu i drugim karakteristikama reklama. Iz tog razloga, Udruženje već godinama apelira na nadležne institucije (Grad i konzervatore) da se propišu jasna pravila i uvjeti oglašavanja, primjerice na način kao što je riješeno u drugim gradovima kroz unificiranje reklamnih natpisa. (npr. Dubrovnik).
Na posljednjem sastanku je dogovoreno kako bi Grad do 1.lipnja 2012. godine, uz pomoć Konzervatorskog odjela, trebao provesti dizajnerski natječaj kojim bi se odabralo najbolje rješenje za postavljanje reklamnih natpisa, te do provedbe natječaja odgoditi uklanjanje reklamnih natpisa, međutim ništa po tom pitanju još nije riješeno.


Davanja prema Gradu Zadru - gradske naknade i porezi predstavljaju značajne troškove poslovanja obrtnika, opterećujući njihove rashode, a istovremeneno pridonose povećanju proračuna lokalne vlasti. Neki od njih su: komunalna naknada, porez na potrošnju, porez na tvrtku, spomenička renta, naknada za reklamiranje, naknada za korištenje javnih površina, zakupnina za poslovne prostore u vlasništvu Grada i dr. za koje smatramo da bi gradske vlasti trebale razmotriti mogućnosti smanjenja cijena, s obzirom na sve teže uvjete poslovanja obrtnika. Kod zakupnina poslovnih prostora posebno ističemo primjer Grada Zagreba koji je prošli tjedan donio odluku o smanjenju zakupnina poslovnim prostora i to od 14,3 do 44,89%, ovisno o zoni i djelatnosti, s tim da najveće pogodnosti imaju proizvodno-prerađivačke djelatnosti.


Uključivanje u odbore/formiranje odbora za MSP pri Gradskom vijeću Grada Zadra - Gradsko vijeće Grada Zadra za rješavanje pojedinih pitanja osniva i konzultira privremena radna tijela. Pri gradskom vijeću osnovana su tijela u koje bi radi poboljšanja komunikacije i sprječavanja nezadovoljstva bilo potrebno uključivati i predstavnike obrtnika. Obzirom na djelokrug radpostojećih odbora smatramo da bi u neke od navedenih odbora Grada Zadar trebao uključiti i naše predstavnike, a sve u cilju lakšeg rješavanja svih prethodnih pitanja koje muče zadarske obrtnike:
- Odbor za programe razvoja otoka
- Odbor za zaštitu okoliša, prostorno uređenje i komunalnu djelatnost
- Odbor za proračun i financije
- Odbor za poticanje i razvitak gospodarstva i gospodarenje gradskom imovinom
- Odbor za međugradsku i međunarodnu suradnju


Smatramo da bi Grad Zadar trebao prepoznati važnost razvoja malog i srednjeg poduzetništva i zato ćemo zahtjevati formiranje novog Odbora za poticanje malog i srednjeg poduzetništva u koji bi se aktivno uključili i predstavnici obrta.


23/02/2013 - 10:00
Starije vijesti   Arhiva vijesti
 
Udruženje obrtnika Zadar. Sva prava pridržana. © 2006.